System automatyki hotelowej GiP AH
Wprowadzenie
Wszystkie powstające obecnie budynki i obiekty zawierają elementy automatyki budynkowej. Zewnętrzne czujniki temperatury, czujniki ruchu, kamery, systemy antywłamaniowe czy systemy alarmu pożarowego to w zasadzie standardy wyposażenia.
Zarówno na świecie jak i w Polsce funkcjonuje wielu producentów elementów automatyki budynkowej. W większości przypadków ich aktywność skupiona jest na produkcji uniwersalnych sterowników PLC (Programmable Logic Controller) i szeregu elementów monitorująco - wykonawczych. Produkcja ta w głównej mierze ukierunkowana jest na obsługę budynków wielkopowierzchniowych takich jak budynki biurowe, centra, handlowe czy lotniska i nie uwzględnia specyfiki działalności hotelu. Oczywiście możliwa jest ich adaptacja do budynków hotelowych, ale poniesione przy tym nakłady pracy oraz koszty rodzą pytania o opłacalność takiej inwestycji. Tworzenie programu na urządzenia PLC pod specjalne zamówienie zawsze obarczone będzie dużym ryzykiem błędów, a „młoda” i nie sprawdzona w warunkach rzeczywistej pracy wersja będzie trudna w codziennym użytkowaniu. O wiele tańszym rozwiązaniem jest zastosowanie urządzeń z wbudowaną, przemyślaną i przetestowaną w wielu instalacjach logiką działania.
Takim właśnie produktem jest seria urządzeń HRC i HRT powstała na bazie partnerskiej współpracy firm GiP i Roger. Firm o długoletniej historii istnienia (ponad 30 lat) i ugruntowanej pozycji na rynku. Roger to wiodący dostawca rozwiązań kontroli dostępu w Polsce, producent sprzętu i oprogramowania. GiP to firma związana z branżą hotelarską od początków swojej działalności - producent specjalistycznego oprogramowania dla hoteli, projektant i wykonawca instalacji teletechnicznych ukierunkowanych na ten rynek. Połączenie wspólnych doświadczeń pozwoliło na stworzenie specjalizowanego kontrolera HRC (Hotel Room Controller) – przemyślanej konstrukcji, zapewniającej nadzór i kontrolę nad większością funkcji związanych kontrolą dostępu i automatyką pokoju hotelowego.
Rozwiązanie
Wszyscy wiemy, że automatyka budynkowa ma wpływ na komfort pobytu i bezpieczeństwo przebywających w nich osób. Jednak specyfika pracy w budynku biurowym znacząco różni się od tej wykonywanej w hotelach. W budynkach biurowych wystarczy zwykle ograniczyć się do utrzymywania odpowiedniej temperatury pomieszczeń, prostej kontroli dostępu i zarządzania budynkiem w systemie dni pracujących i wolnych weekendów. Co więcej, personel tam pracujący nie zmienia się tak często jak goście w hotelu, ma więc czas na cykliczne szkolenia i naukę obsługi dostępnych urządzeń.
W hotelu sprawa wygląda zupełnie inaczej. Pobyty są w większości przypadków krótkoterminowe, a gość nie ma czasu i ochoty na czytanie instrukcji obsługi. Cała zaoferowana technika powinna być prosta i intuicyjna w obsłudze - przecież nic tak nie potrafi sfrustrować jak nieznajomość obsługi urządzenia, którego funkcje doskonale znamy, a po prostu nie potrafimy go włączyć.
Automatyka budynku hotelowego w przeważającej części dotyczy obsługi pojedynczego pokoju i przebywającego w nim gościa, a jej ważniejsze funkcje to:
- automatyczne uruchamianie systemów w pokoju w oparciu o status pobytu (włączanie klimatyzacji, podnoszenie rolet, sterownie ogrzewaniem, blokowanie dostępu do minibaru itp.); jest to jedna z najważniejszych funkcji, pozwalająca na wymierną redukcję kosztów utrzymania związanych z energią zużywaną na ogrzewanie i chłodzenie pomieszczeń
- indywidualna kontrola dostępu
- załączanie oświetlenia i zasilania w gniazdkach po wykryciu obecności gościa
- możliwość wysyłania spersonalizowanych komunikatów do obsługi hotelu („Nie przeszkadzać”, „Proszę posprzątać pokój”); dzięki temu zamiast kartonowych zawieszek na klamkach mamy nowoczesne panele naścienne, które znacząco wpływają na pozytywny odbiór hotelu w oczach gości
- informowanie o lokalnych alarmach lub potrzebach i zdalne wywoływanie odpowiednich komunikatów na wybranych stanowiskach komputerowych
Korzyści
Zastosowanie automatyki hotelowej przynosi wymierne korzyści zarówno podczas planowania inwestycji, jak i jej późniejszego użytkowania. Odpowiednio zaplanowane systemy pozwalają uniknąć dodatkowych kosztów już na etapie realizacji, oraz zmniejszają ich stałą wartość podczas normalnej pracy.
Oszczędności wynikają między innymi z tego że:
- w ramach jednej instalacji mamy pakiet systemów, które kupowane oddzielnie są znacznie droższe, a kupione od różnych dostawców mogą mieć problemy ze współpracą (kontrola dostępu, sterowanie grzaniem/chłodzeniem, prosty system antywłamaniowy, instalacja przywoławcza, kontrolę minibaru, monitoring stanów alarmowych)
- jedna infrastruktura teletechniczna (okablowanie, łączność bezprzewodowa) pozwala na pełną kontrolę i współpracę wszystkich systemów
- ścisła integracja pomiędzy zastosowanymi rozwiązaniami (w przypadku różnych producentów jej brak przysparza dość często niemało kłopotów) pozwala uniknąć błędów i wynikających z nich przestojów
- usprawnienie technicznej obsługi budynku (zdalne sterowanie i nadzorowanie urządzeń) pozytywnie wpływa na poprawę obsługi gości
- zasilanie pokoju jest wyłączane automatycznie po wyjściu gościa z pokoju
- urządzenia odpowiadające za ogrzewanie i chłodzenie pokoju przestawiane są w ekonomiczny tryb pracy gdy pokój jest niezamieszkały
- ograniczona jest możliwość regulacji temperatury kiedy pokój jest zamieszkały – gość może sterować temperaturą tylko w określonych wcześniej granicach
- w niezamieszkałych pokojach mogą być wyłączane minibary
- na niezamieszkałych piętrach może być wyłączane oświetlenie i wentylacja
- gościom przydzielane są pokoje, w których temperatura jest najbliższa komfortowej
Należy też pamiętać, że kontrola dostępu to nie tylko możliwość wejścia do pokoju, ale również możliwość użycia tej samej karty do wjazdu na parking, wejścia na basen czy przekierowania płatności na pokój z różnego rodzaju punktów sprzedaży w hotelu (restauracja, wypożyczalnia czy SPA). Czytelna wizualizacja stanu wszystkich pokoi pozwala na błyskawiczne zorientowanie w obłożeniu obiektu, obecności gości, panującej w pokojach temperatury czy też ilości pootwieranych okien i drzwi.
Dobrze zaprojektowana i wdrożona automatyka hotelowa po uruchomieniu praktycznie nie wymaga żadnej specjalistycznej obsługi technicznej. Wszystko dzieje się w „tle” niezauważalnie dla gości i personelu.
Więcej na www.automatykahotelowa.pl